czwartek, 11 listopada 2010

Etanol - czyli auto na spirytus.

Alkohol etylowy może być stosowany jako paliwo do silników spalinowych (iskrowych) i nie jest to wcale nowe odkrycie. Już gdy w 1972 roku podczas opracowywania pierwszego silnika spalinowego, Otto użył alkoholu jako paliwa, był to 90 - 95% spirytus. W tych czasach nie znano jeszcze sposobu rafinacji ropy naftowej w celu uzyskania paliwa.

Alkohol jako paliwo charakteryzuje się:
  • większą liczbą oktanową niż benzyna, co powoduje jego większą odporność na spalanie stukowe (detonacyjne),
  • większą liczbą oktanową poprawiającą nieznacznie osiągi samochodu (większe przyspieszenie, większa prędkość maksymalna),
  • mniejszą emisją gazów cieplarnianych podczas procesu spalania,
  • mniejszą kalorycznością - samochód zasilany alkoholem ma mniejszy zasięg o 25 - 40% w porównaniu do samochodu zasilanego benzyną.
Alkohol jest używany jako paliwo 100%, a także z domieszkami benzyny (E85 - 85% alkoholu + 15% benzyny) oraz jako domieszka benzyny (E10 - 10% alkoholu + 90% benzyny). Samochody mogą bez żadnych przeróbek silnika pracować na benzynie z domieszkami alkoholu (E10), natomiast do pracy na paliwie typu E100 lub E85 silniki benzynowe wymagają pewnych modyfikacji. Są także produkowane samochody FFV (Flexible Fuel Vechicles), które fabrycznie przystosowane są do pracy na alkoholu, benzynie i ich mieszankach w różnych proporcjach.

Alkohol jako paliwo jest najbardziej rozpowszechniony w USA i Brazylii. W kraju nad Amazonką, który był pionierem w produkcji alkoholowego paliwa szacuje się że w 2012 roku połowa floty samochodowej będzie jeździć na alkoholu (http://www.auto-swiat.pl/1-auto-na-alkohol-czyli-produkcja-biopaliw-w-brazylii). W kraju tym produkcję etanolu rozpoczęto już 35 lat temu korzystając ze specyfiki rolnictwa Brazylii, którego dużą częścią są uprawy trzciny cukrowej.

Chciałbym tym artykułem rozpocząć cykl poświęcony alkoholowi jako jednemu z alternatywnych paliw. Wzrastająca produkcja tego paliwa (głównie w USA) może świadczyć o tym że paliwo to staje się ciekawą alternatywą dla benzyny i w przyszłości może odegrać znaczącą rolę w przemyśle paliwowym. Warto przyjrzeć się mu bardziej z bliska. Zapraszam do czytania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz